Rólunk

.

A Valóságmanufaktúra Egyesületben egy olyan világ létrejöttéhez szeretnénk hozzájárulni, amelyben az ember megtalálta a helyét a természetben. Egy olyan világhoz, ahol az ember életvitele fenntartható és etikus tud lenni, mind a természet élőlényeivel szemben az ökoszisztéma részeként, mind embertársaival szemben a társadalmi igazságosság szintjén. 

Ennek elérésére azonban nincsenek kész receptek, nincsen biztos tudás. Az ehhez felé vezető út közös tanulás és közös felfedezés. Utunk a természet, önmagunk és egymás folyamatos aktív megismerése és korábbi tudásunk, világképünk, szemléletünk és rendszereink folyamatos felülbírálata, újraírása, újratervezése. Ehhez tervezései rendszerünk a permakultúra.

A permakultúra magában foglalja fenntartható ökológiai rendszerek tervezését egy adott területre, melyek életteret adnak nemcsak az embernek, de az élőlények minél nagyobb sokféleségének is. Ezért mi a permakultúra elveit és gyakorlatait alkalmazva igyekszünk kialakítani egy kis léptékű gazdaságot két hektár területen a Börzsöny lábánál, Szokolya falujához közel. Ez a terület egyszerre nyújt lakóhelyet a Valóságmanufaktúra Lakóközösség számára, ahol tagjaink egy része él, és közösségi teret, egyfajta oktatóközpontot a Valóságmanufaktúra Egyesület bizonyos programjainak megvalósulásához.

A permakultúra azonban sokkal tágabb útmutatást is nyújt az életre a területalapú ökológiai rendszerek tervezésénél. Elvei embertársainkkal és a természettel való együttélésünk szempontjából is útmutatást nyújtanak. Egyik leginspirálóbb tanítása számunkra a természet mintázatainak megfigyelése, megértése, szemléletünkbe való beépítése és használata. Bill Mollison, aki útjára indította a permakultúra mozgalmát a 60-as években, évekig figyelte a Tasmán esőerdőt, hogy minél jobban átlássa a természet működését, majd annak mintázatait át tudja ültetni a mezőgazdaságba.

Az ő példáját követve mi is a természetet kérjük fel tanítómesterünknek, tanulótársainknak pedig elsősorban a gyerekeket és a fiatalokat, akik szeme még friss a természet megismerésére és mintázatainak elmélyítésére. Másrészt pedig a gyerekek és a fiatalok azok, akiknek nagy szükségük lehet a természettől tanult készségekre és kompetenciákra, hogy életre hívják azt a jövőt, amiben az ember a természet szerves részeként él.